Backtassen; de onbetwiste winnaar!

Wanneer je als groep studenten in één finale twéé keer de hoofdprijs pakt, is dat natuurlijk zo’n prestatie dat wij daar meer over moeten weten. Welk bedrijf hebben ze opgericht, waardoor zijn ze geinspireerd en hoe hebben ze de strijd naar de overwinning aangepakt? Andrea, Joost, Darinka, Quinty, Jille en Janine zijn het brein achter Backtassen. Wij vroegen ze, nog voordat ze wisten dat zij de winnaars van de finale zouden zijn, naar hun succes!

Hoe is Backtassen begonnen en hoe is het team gevormd?

‘’Het is allemaal begonnen bij het keuzevak ondernemen. Dit vak volgen wij naast onze opleiding tot interieuradviseur. Tijdens dit vak werken wij met een lesprogramma van stichting Jong Ondernemen. Dit is een organisatie die studenten de kans geeft om een kijkje te laten nemen in ondernemerschap. Uiteindelijk ga je zelf ook aan de slag met een eigen onderneming.‘’ ‘’Tijdens de lessen leren wij alles over het hebben van een eigen onderneming. Naast de theorie start je ook een eigen onderneming op. De hele klas begint met brainstormen en het pitchen van alle ideeën waar uiteindelijk 5 á 6 ideeën uit worden gekozen. De teams worden gevormd aan de hand van sollicitatierondes. Iedereen vertelt wat zijn of haar toevoeging zal zijn aan het team. Ieder team probeert zo veel mogelijk diverse kwaliteiten binnen de groep te verzamelen. Zo ontstond ook het team van Backtassen. Iedereen heeft zijn eigen specialisme en we vullen elkaar aan.’’

Hoe is het idee achter Backtassen ontstaan?

‘’Backtassen is ontstaan tijdens de pitch- en stemrondes tijdens de ondernemingslessen. Janine kwam met het idee om een duurzame tas te maken die speciaal voor A3-formaat documenten kan dienen. Dit idee is ontstaan doordat zij en andere studenten altijd op zoek zijn naar een tas waar zij hun A3-tekeningen in mee kunnen nemen. In de eerste klas krijg je daar een grote plastic koffer voor, maar deze bleek niet altijd even praktisch en ging snel kapot. Daarnaast is deze ook niet duurzaam. Nu zie je iedereen op school met linnen tasjes, vaak met een leuke opdruk, maar wel veel te klein voor die grote A3-tekeningen. Hier moest een oplossing voor bedacht worden!’’ Zo is het idee begonnen en met de rest van het team zijn we het idee gaan aanvullen en uitvoeren. Uiteindelijk zijn we tot een product gekomen dat wij nu op de markt hebben gelanceerd. Een vilten tas met een uitneembaar zijvakje. De tassen zijn uniek, omdat je naast al onze eigen ontwerpen ook de tas kan laten personaliseren met leuke prints of bijvoorbeeld bedrijfslogo’s. Inmiddels is de doelgroep uitgebreid en wordt de tas nu ook gebruikt als boodschappentas, strandtas of sporttas.’’

Welke wedstrijdopdrachten hebben jullie gekregen?

‘’Vanwege de coronamaatregelen liep de wedstrijd anders dan normaal. We kregen nu een thuisopdracht waar wij met het team een week lang aan mochten werken. Voor de halve finale moesten wij een casus maken over hoe wij onze doelgroep willen bereiken via social media. Hierbij moesten wij een plan maken hoe wij de doelgroep willen bereiken, met daarbij bijbehorende posts voor Facebook, LinkedIn en Instagram. Ook moesten wij een filmpje maken als toelichting op de casus.’’ ‘’De finale opdracht hebben wij nu net ingeleverd. Deze opdracht stond geheel in het teken van de coronacrisis. In de casus hebben we toegelicht hoe wij de crisis ervaren, wat voor impact de crisis heeft op ons bedrijf, wat er in het proces veranderd is en welke stappen wij hebben gemaakt. Bij deze casus hoorde ook weer een filmopdracht. In het gemaakte filmpje moesten wij het publiek overtuigen waarom wij student company van het jaar moeten worden.’’ Ook de finaleopdracht hebben de studenten van Backtassen uitstekend gedaan. Inmiddels weten wij namelijk dat zij de grote winnaars zijn. Ze hebben de finaleopdracht met lovend jurycommentaar gewonnen!

Wat zijn de toekomstplannen met Backtassen?

‘’Momenteel zijn we aan de weg aan het timmeren om het merk goed op de kaart te zetten. Na de finale willen we gaan kijken hoe het toekomstperspectief eruit ziet voor het bedrijf. We willen gaan kijken of we de tassen nog duurzamer kunnen maken en of er ook diverse modellen verkocht kunnen worden. Als team vinden we het belangrijk om het bedrijf continu te verbeteren. Ook willen we de tassen straks proberen te verkopen in diverse winkels en kijken we er naar uit de tassen ook eventueel in school te kunnen verkopen. Wij hebben in ieder geval nog genoeg ideeën en ambities en wie weet dat we het bedrijf volgend jaar kunnen inschrijven bij de Kamer van Koophandel.’’

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer zien van Backtassen? Neem dan een kijkje op een van hun kanalen.

Website: backtassen.myonline.store Instagram: @_backtassen_ Facebook: @backtassen LinkedIn: Backtassen