Leraar van het jaar

Vorig jaar won docent Interieuradviseur Anne Grootenboer de prijs voor Rotterdamse Leraar van het Jaar in het mbo. Dit is al eventjes geleden maar zo’n bijzonder gebeurtenis kunnen we natuurlijk niet zomaar voorbij laten gaan. Hier willen we graag meer over weten. Daarom spraken we met Anne af en vroegen haar ons te vertellen over deze bijzondere prijs. Wat heeft ze gewonnen en hoe gaat ze dit inzetten voor het mbo?

Allereerst gefeliciteerd! Je hebt gewonnen en bent Rotterdamse Leraar van het Jaar in het mbo. Een titel waar je heel trots op mag zijn. Niet iedereen is bekend met de wedstrijd. Kun je hier wat meer over vertellen?

‘Jazeker. De gemeente Rotterdam organiseert elke jaar de Verkiezing Leraar van het Jaar. Dit gebeurt ter afsluiting van de week van het onderwijs in Oktober. Het is ontstaan als initiatief tussen de gemeente Rotterdam en diverse Rotterdamse schoolbesturen en bedoelt om alle Rotterdamse leraren in het zonnetje te zetten.’

Hoe is de aanloop naar de winst verlopen?

‘Het kwam echt totaal onverwachts. Ik kreeg een mail van de organisatie dat ik genomineerd was door een afgestudeerde student. Ik kende de organisatie achter deze prijs tot dan toe nog niet, dus het was helemaal nieuw voor mij. Wel was ik vanaf het eerste moment enthousiast en vooral vereerd. De prijs win je namelijk aan de van hand stemmen. Voor mij als docent van een relatief kleine school dus extra lastig met concurrenten die op veel grotere scholen docent zijn. Ik heb maar bescheiden campagne gevoerd door mijn nominatie te delen op mijn LinkedIn en Instagram. Het kwam dan ook als een grote verrassing dat ik bij de drie finalisten bleek te zitten. Vervolgens werd ik uitgenodigd voor een jurygesprek en kon ik vertellen wat mijn passie en drive is en waarom ik zo graag met mbo-studenten werk.

“Het is fijn om te merken dat de studenten zich vaak op hun gemak voelen bij mij. Dat is een groot compliment.”

En toen kwam de finale, hoe ging dat?

'Tijdens de finale had ik nog geen idee wat ik kon verwachten. Stiekem hadden mijn collega’s georganiseerd dat ze met een grote groep aanwezig zouden zijn. Een totale verrassing dus toen ik aankwam. Door de zenuwen hoorde ik op het moment suprême geen eens dat mijn naam omgeroepen werd als winnaar. Ik had het dan ook echt niet verwacht maar was er natuurlijk super blij mee. Al met al was het een intens traject en ben ik vooral heel trots!’

Je hebt het over je passie en drive voor studenten in het mbo. Nog even terugkomend daarop, waar zit dat hem in bij jou?

‘Een van mijn speerpunten is kunst en cultuur. Ik ben er van overtuigd dat het goed voor de studenten is als ze veel met hun handen bezig zijn. Mbo-studenten zijn over het algemeen visueel sterker dan tekstueel en dus valt er nog meer uit ze te halen als ze met hun handen aan het werk kunnen. Ik probeer ze daarin te motiveren en te inspireren, maar vind het vooral belangrijk dat ze hun eigen gevoel volgen.’

Er zijn zoveel mbo-docenten, ieder doet het op zijn eigen manier. Maar jij hebt deze prijs gewonnen dus aan jou de vraag; waarom maak jij het verschil als docent?

‘Naar mijn idee is het heel belangrijk te zien waar een student behoefte aan heeft. Ik zie dat vaak snel bij studenten en voel dat ook vaak goed aan. Ik probeer structuur te scheppen wanneer studenten dat zoeken en geef ze daarin de benodigde begeleiding. Ook is het belangrijk dat je goed kijkt naar een student als individu. Als ik zie dat studenten het nodig hebben, neem ik ze even apart en help ze om ze zo weer beter op weg te helpen. Het is fijn om te merken dat de studenten zich vaak op hun gemak voelen bij mij en dat mijn manier van werken dus goed werkt. Dat is een groot compliment.’

Je kijkt echt naar wat studenten nodig hebben en wat jij voor hen als persoon kan doen. Je geeft dus veel en krijgt ook veel terug. Wat vind je daarin belangrijk en probeer je je studenten mee te geven?

‘Vooral eerlijkheid. Als een opdracht niet lukt zeg dan eerlijk dat je het moeilijk vindt en dat je hulp nodig hebt. Je kwetsbaar opstellen is soms moeilijk maar heel belangrijk. Ik heb veel waardering voor eerlijkheid en geef ook altijd bij studenten aan dat eerlijkheid hun juist waardering zal brengen. Het brengt je verder ook al moet je eerst door een moeilijk stuk. Uiteindelijk maakt het je een sterker mens.

Ook vind ik het belangrijk om origineel te zijn. Zowel persoonlijk als zakelijk. Je hoeft daarvoor niet bijzonder creatief te zijn. Kies een originele invalshoek, maak een indrukwekkende presentatie, denk eens anders dan anders en je verrast je opdrachtgever of docent enorm! Om studenten ideeën te geven wat er allemaal mogelijk is, deel ik voorbeelden in de klas met studenten. Krijgen ze weer inspiratie van!’

Nu ben je al eventjes Rotterdamse Leraar van het Jaar in het mbo, wat heb je rondom deze prijs de afgelopen periode allemaal meegemaakt?

‘Door het winnen van de prijs heb ik de kans gekregen mee te denken over het onderwijs. Zo ben ik uitgenodigd bij het stadhuis in Rotterdam om mee te praten over diverse vraagstukken rondom het onderwijs in de gemeente. De website van onderwijs010 wordt gebruikt als platform over onderwijs vanuit de gemeente. De website zal op de schop gaan en ik mag als ambassadeur meedenken over de inhoud. Er is sinds kort ook een interview van mij op de site te zien. Hierin vertel ik over het docentschap en waarom ik zo graag in Rotterdam ben. Ook zal ik aangeven wat naar mijn inziens nog mist op de site en waar behoefte aan is. Belangrijk vind ik dat het stigma rondom het mbo doorbroken wordt en er meer aandacht komt voor het positieve van het mbo. Daarnaast wil ik pleiten om anders naar de studenten te kijken. Ik wil dat ze echt gezien worden, dat er meer tijd komt om te praten en er gefocust kan worden op de ontwikkeling van de student als persoon in plaats van feedback op papier. Ik hoop op deze manier mijn steentje bij te dragen om de mbo-studenten de aandacht te geven die ze verdienen!’